6 Mythes Bij Een Lage Rugpijn Behandeling

Lage rugpijn behandeling kan nog wel eens verschillend en divers zijn in het advies, informatie en de oefeningen. Zeker bij de mensen die zoeken naar online informatie, maar ook direct van een fysiotherapeut kan nog wel eens tegenstrijdig zijn. Ik heb de meest voorkomend "Mythes" voor je ontmaskerd.

Lage Rugpijn Behandeling Mythe 1: "De Fitness Ball"

Het idee dat het zitten op een zachte bal in plaats van een traditionele bureau stoel lijkt een makkelijke manier om je “Core” te versterken en je rugpijn te verminderen. Maar het gebrek aan steun maakt het verre van ideaal. En het alleen maar zitten op een zachte bal betekent niet automatisch dat je “Core” wordt geactiveerd.

Om je “Core” te activeren dien je hiervoor deze spieren bewust aan te spannen. En is het van belang dat je in een juiste houding zit. Een bal moet bijvoorbeeld de juiste hoogte hebben zodat je heupen parallel aan de vloer staan.

Een te lage bal zorgt ervoor dat je heupen onder je knieën zakken en zo een houding met een kromme rug  promoten. Daarnaast kan het zitten op een bal zorgen voor eerdere vermoeidheid van je spieren. Als je besluit op een Fitness bal te gaan zitten wissel het in periodes af met een gewone stoel, vooral bij tekenen van vermoeidheid van je lage rug.

Lage Rugpijn Behandeling Mythe 2: "Massage"

Wanneer je pijn hebt laag in de rug dan kan het in sommige gevallen een massage helpen. Omdat bij lage rugpijn er sprake kan zijn dat de spieren verkramp zijn en stijf aan kunnen voelen. Zorgt een massage voor algehele ontspanning en verlichting van de spierpijn.

Een massage pakt echter op geen enkele manier de oorzaak van de lage rugpijn aan waardoor een verkeerd beeld kan worden geschept. En de pijn onderin de rug snel kan terugkeren, omdat de oorzaak van het probleem niet is behandeld. Zorgt ervoor dat je weet hoe je rugpijn is ontstaan en welke factoren je kan beïnvloeden om het voortaan te voorkomen!

Lage Rugpijn Behandeling Mythe 3: "Stretching"

Net als bij het krijgen van een massage is het bij stretchen van belang dat je weet wat de oorzaak van je klacht is. Voor het stretchen bedoel ik echter een ander soort oorzaak. Want stretchen kan vooral verkeerd uitpakken als er pijn is op basis van een zenuw irritatie of wel Ischias.

Bepaalde stretch oefeningen van bijvoorbeeld de hamstring kan dan zorgen voor toename van de pijn. Doordat de zenuw verder wordt geïrriteerd, omdat hij op spanning wordt gebracht. Zorgt dat je weet of er sprake is van een zenuw irritatie (Ischias) of gewone lage rugpijn.

Lage Rugpijn Behandeling Mythe 4: "Bedrust"

Gaan liggen tot de pijn weg is zorgt niet alleen voor een langere hersteltijd, maar kan echt tegen je gaan werken. Bed rust wordt in alle richtlijnen sterk afgeraden. Daarentegen wordt sterk geadviseerd om in beweging te blijven en normale dagelijkse activiteiten snel te hervatten.

Diegene die meer actief blijven herstellen sneller. En blijken ook minder ziekte verzuim vanwege hun lage rugpijn te hebben. Daarnaast kan het idee van bedrust, of de gedachte ik kan er niks aan doen, ervoor zorgen dat de klachten chronisch worden.

Lage Rugpijn Behandeling Mythe 5: "Operatie"

Als je bang bent dat je geopereerd moet worden voor je lage rugpijn, is de kans erg groot dat dit niet nodig is. Het merendeel (95%) van de mensen met lage rugpijn hoeven nooit geopereerd te worden. En kunnen op een conservatieve manier behandeld worden.

Het onderzoeken of je eventueel tot die 5% hoort gebeurd bij ieder bezoek aan een huisarts of fysiotherapeut. En dan nog is het de vraag als je geen “gewone” rugpijn hebt of dat het geopereerd hoeft te worden. Hier zal verder onderzoek via een huisarts duidelijkheid over geven.

Lage Rugpijn Behandeling Mythe 6: "Oorzaak Lage rugpijn"

Het acuut in de rug schieten of plotseling oplopen van pijn laag in de rug kan soms voor je gevoel “uit de lucht” komen vallen. Maar niets is minder waar. Er zijn bijna altijd oorzaken aan te wijzen die voor de acute en plotseling pijn kunnen zorgen.

Een verminderde conditie, te hoge BMI, verkeerde houding en slechte til techniek zijn daar enkele voorbeelden van. Het opstappelende effect van deze factoren kunnen resulteren in acute pijn bij de meest simpele en dagelijks uitgevoerde bewegingen.

Wacht niet langer! Vul je naam en email in en ontvang de eerste stap om van je lage rugpijn af te komen!

0 reacties op “6 Mythes Bij Een Lage Rugpijn Behandeling