headershadow

Latest Blogposts

11 Tips Bij Acute Rugpijn | Door de Lage Rugpijn Fysio

 

Acute Rugpijn! Ken je het gevoel? Plotselinge pijn die in je rug is geschoten of de afgelopen dagen zich geleidelijk rugpijn  heeft opgebouwd waardoor elke beweging zeer doet. Ik heb 11 Tips voor je op een rijtje bij acute rugpijn.

 




Sta je op het punt op hulp te gaan zoeken voor je acute rugpijn, omdat je directe pijnverlichting wilt! Een huisarts heeft echter niet zo veel tijd om je alles over acute rugpijn uit te leggen.

Er is wel een vaste richtlijn die huisartsen gebruiken in de voorlichting en het advies wat ze je geven. De richtlijn is opgestelde op basis van de huidige wetenschappelijke onderzoeken. Ik heb ze voor je uitgebreid beschreven waardoor je al het benodigde advies alsnog kunt ontvangen!

 

Acute Rugpijn

 

Volg onderstaande adviezen en je zal wanneer je ze toepast binnen een week duidelijke afname van pijn en belemmeringen ervaren. Ze vormen de basis voor je herstel van je acute rugpijn!

 

#1 Wees je er van bewust dat je acute rugpijn niet schadelijk is!

Ondanks dat acute rugpijn je veel belemmeringen en pijn kan geven plus het gevoel dat er wel iets niet goed moet zitten. Is dit absoluut niet het geval! Bij acute rugpijn is namelijk GEEN sprake van lichamelijke schade of letsel.

Lage rugpijn komt veelvuldig voor zo vaak zelfs dat bijna iedereen (60-90%) in zijn leven wel eens rugpijn zal ervaren. Er is heel veel onderzoek naar gedaan waardoor een goede schifting is te maken tussen schadelijke en niet schadelijke rugpijn.

 

Wat is Acute Rugpijn

 

In 90-95% van de gevallen van rugpijn blijkt er geen schade in de rug aanwezig te zijn waardoor de pijn wordt veroorzaakt. Er is dan dus geen hernia, infectie, ontsteking etc. aanwezig waardoor de rugpijn optreedt.

Twijfel je echter over de bron van je rugpijn?! Dan is kan je door het nalopen van een eenvoudige screening snel ontdekken wat de bron van je rugpijn is. Lage rugpijn heeft namelijk kenmerkende symptomen, maar datzelfde geldt voor bijvoorbeeld een hernia.

 

 

#2 Kom bij acute rugpijn weer zo snel mogelijk in beweging!

Het blijven bewegen is essentieel in het herstel van acute rugpijn. Zeker nu je weet dat acute rugpijn niet optreedt door letsel aan je rug zal je dat vertrouwen moeten geven.

Je hele rug en lichaam is gemaakt om te bewegen. Ook zal het lichaam zich aanpassen aan de vraag die jij eraan stelt. Een makkelijk voorbeeld kan hiervan is het verschil in beweeglijkheid, kracht en conditie tussen een (top)sporter en iemand die een kantoorbaan heeft en weinig beweegt.

Wanneer het lichaam pijn ervaart zal het zich nog sneller aanpassen aan de prikkels die jij geeft aan je lichaam. Met die prikkels bedoel ik vooral de bewegingen die je vraagt aan je lichaam.

Door niet alleen het gehele lichaam maar specifiek je rug in beweging te houden zal het zich snel weer aanpassen en herstellen naar de vraag die je eraan stelt. Ondanks dat het soms kan zorgen voor pijn in de rug is het blijven bewegen essentieel om je rug de juiste prikkels te geven!

 

#3 Zorg dat je “normaal” blijft functioneren bij acute rugpijn!

Het is al heel goed als je in beweging blijft en je dagelijkse (werk)handelingen blijft uitvoeren. Maar het gaat er niet alleen om de kwantiteit van je bewegen, het is vooral de kwaliteit van bewegen die zorgt voor het beste herstel.

Het zou toch zonde zijn als je ergens veel tijd en moeite in steekt en niet het gewenste effect oplevert?! Dat kan gebeuren als je alleen maar in beweging blijft, omdat je wel moet vanwege je drukke baan, gezin en/of sociale verplichtingen.

 

 

Hierdoor kan de kwaliteit van je bewegen echter in gevaar komen, omdat de kwantiteit de overhand heeft. Wanneer je dus maar door blijft gaan bij acute rugpijn en er niet op let dat je goed, zonder compensatie van je pijn beweegt, zal dit ten koste gaan van je rugpijn.

 

#4 Blijf absoluut niet op bed liggen bij acute rugpijn!

Er is veel onderzoek gedaan naar de mate van herstel bij acute rugpijn. Daarin komt elke keer weer naar voren dat het voorschrijven van bedrust altijd lijdt tot een slechter en langer herstel ten opzichte van het blijven bewegen.

Met bedrust wordt bedoeld dat je grote delen van de dag op bed gaat liggen vanwege de pijn in je rug. Dat je ervoor kiest om je rug te laten “genezen” door uren, dagen te blijven liggen.

Dit is dus het SLECHTSTE wat je kan doen!!!

Je hebt dus beweging nodig om je rug aan te laten passen aan de eisen die je eraan (wilt) gaan stellen. Het even gaan liggen, omdat je vermoeid bent of het even genoeg is allemaal is geen enkel probleem.

Als de intentie maar is om te blijven bewegen, het liefst met hoge mate van kwaliteit dus zonder compensatie. Dat je vervolgens tussendoor even gaat liggen is dan helemaal niet erg. Je gedrag ten aanzien van je acute rugpijn is dan goed en dat is belangrijk!

 

#5 Gebruik zo nodig pijnstillers bij acute rugpijn volgens een bepaalde gradatie

Heb je moeite om in beweging te blijven en niet te compenseren in het bewegen? Of ervaar je veel pijn wat je veel energie kost? Dan is het tijdelijk gebruiken van pijnstillers een goede oplossing.

Wanneer je echter pijnstillers bij acute rugpijn gaat gebruiken is het verstandig te maken van verschillende stappen. De eerste stap kan je zelf maken, maar bij het gebruiken van ibuprofen of diclofenac (NSAID’s) is het verstandig eerst de huisarts te raadplegen.

 

 

NSAID’s is een afkorting van “non-steroidal anti-inflammatory drugs, niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen”. Dat betekent dat het ontstekingsremmende pijnstillers zijn. Omdat ze zwaarder vallen op de maag is het aan te bevelen om ze te nemen in kleine hoeveelheden en het gebruik te overleggen met je huisarts.

 

#6 Het gebruiken van een anatomische benadering bij acute rugpijn heeft geen zin!

Heeft iemand wel eens tegen je gezegd dat zijn “wervel schreef stond”, hij een “ontstoken facetgewricht” of een “geïrriteerde tussenwervelschijf” had. Een anatomische benadering of verklaring maakt het niet alleen ingewikkelder het voegt ook niks toe aan je herstel.

Het is namelijk niet van buitenaf te zeggen welke structuur verantwoordelijk is voor je rugpijn. Er zijn meerdere studies gedaan naar het verband van een versleten rug, geslonken tussenwervelschijven en ontstoken facetgewrichten.

De uitkomsten van die studies laten zien dat bevindingen op een MRI, Röntgen of andere beeldvormende diagnostiek geen verklaring geven of je daarvan rugpijn hebt of niet. Het blijkt namelijk dat ook mensen zonder acute rugpijn “afwijkende” bevindingen laten zien.

Het heeft dus geen zin je rugpijn erger te laten klinken dat het is! De bron van je pijn zit hem namelijk in de algehele overgevoeligheid van je rug die je door zelf te beïnvloeden factoren kan laten afnemen.

 

#7 Wat is de oorzaak van je acute rugpijn?!

Waardoor komt je rugpijn? Als er geen anatomische verklaring is voor je rugpijn waardoor komt het dan wel?! Het is minder complex dan het lijkt, maar je acute rugpijn is wel beïnvloedbaar door verschillende factoren.

Acute rugpijn wordt ook wel gezien als een overbelasting blessure. Overbelasting die veroorzaakt kan worden door verschillende factoren op zowel fysiek als mentaal vlak. Overbelasting wordt ook wel gekenmerkt door een verhoogde gevoeligheid en kwetsbaarheid van in dit geval de rug.

 

 

Als je terug gaat denken aan de periode voorafgaand aan je acute rugpijn hebben zich er bijna altijd wel dingen voorgedaan die zijn veranderd. Dingen, handelingen of werkzaamheden waardoor de belasting op je lage rug is vergroot en kwetsbaarder is geworden.

Het kan bij een ieder verschillend zijn, maar voorbeelden zouden kunnen zijn;

  • Maken van structureel meer werkuren per week
  • Verhoogde werkdruk en stress of het werk
  • Uitvoeren van activiteiten die je normaal niet doet op regelmatige basis
  • Al tijden niet meer aan lichaamsbeweging en sporten toe zijn gekomen
  • Laatste tijd meer vatbaar voor ziekte of griep
  • Vervelende voorval van gebeurtenissen in je directe sociale omgeving

Een combinatie van of door een optelsom kan er een verhoogde mate van overgevoeligheid zijn ontstaan. Met als gevolg dat het in de rug schiet of geleidelijk aan de rug steeds gevoeliger is geworden. Niks ernstig en nog belangrijker uiteindelijk zelf goed te beïnvloeden.

 

#8 Het algemene beloop bij acute rugpijn is gunstig!

Een normaal herstel bij acute rugpijn houdt in dat je binnen een aantal weken (1-3) duidelijke afname hebt van je pijn en belemmeringen. Het blijkt namelijk dat bij 60-90% van de mensen de rugpijn zich goed laat herstellen.

Het kan zijn dat je na een aantal weken nog wat pijnklachten hebt als je maar weer volledig kan werken of je dagelijkse handelingen kan uitvoeren. Om dat te kunnen bereiken is het toepassen van deze adviezen essentieel.

Het is echter ook goed om te weten wanneer je herstel van acute rugpijn duidelijk niet verloopt zoals het “normaal” zou moeten. Wanneer je. Wanneer je namelijk binnen 1-3 weken niet beter kan bewegen en handelen tijdens je dagelijkse leven en werkzaamheden dan kan je spreken van een afwijkend herstel.

Er bestaat een grote kans dat wanneer je al voorbij dit punt bent je nog niet alle adviezen opvolgt zoals hier beschreven staat. Of in ieder geval (nog) niet gedaan hebt. Een juiste omgang en voorlichting is van groot belang in je herstel van acute rugpijn.

 

#9 Neem bij belemmeringen op het werk contact op met de bedrijfsarts

Kan je niet meer werken vanwege je acute rugpijn? Of werk je al langer niet vanwege je rugpijn? Dan is het slim om contact op te nemen met je bedrijfsarts om een plan voor terugkeer te maken.

Hopelijk ben je al in de gedachte dat als het net in je rug is geschoten het verstandig is om snel weer je werkzaamheden op te pakken. Het heeft dan natuurlijk geen toegevoegde waarde om de bedrijfsarts te informeren voor iets wat je zelf als onder controle hebt.

Maar ben je al enige tijd (weken) uit de roulatie dan is het verstandig om met iemand samen een plan te maken. Het beste is om zo snel mogelijk je werk te hervatten met de belangrijke kanttekening dat je daarbij wel je werk intensiteit in de tijd opbouwt.

Begin na enige tijd van afwezigheid niet gelijk volledig, maar bouw het in de tijd weer op. Dit kan je doen door halve dagen te gaan werken of een paar uur per dag en dit uit te breiden. Of door sommige zwaardere handelingen uit handen te geven en weer langzaam op te bouwen.

 

#10 Krijg je meer last van je rugpijn in het verloop van de tijd?!

Ervaar je na 3 weken acute rugpijn meer pijn en belemmeringen tijdens je dagelijkse handelingen? Dan is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts.

Geen verbetering betekent dan dat je niet meer dan bij aanvang hebt kunnen deelnemen aan je dagelijkse handelingen en/of werkzaamheden. Of dat je pijn in de afgelopen weken is verergerd.

Het herstel verloopt dat duidelijk afwijkend van hoe het normaal zou moeten verlopen. Om andere lichamelijke oorzaken uit te sluiten door een screening en de reden van het afwijkende verloop in kaart te brengen is een bezoek aan de huisarts gewenst.

 

#11 Acute Rugpijn geeft het tijd en herhaling!

Zorg dat je bovenstaande adviezen komende week elke dag bewust toepast. Lees zo nodig elke dag de titels van de adviezen om je te herinneringen aan wat de basis vormt voor de omgang met je acute rugpijn!

Zo kan je al snel bewust de dingen doen die andere mensen ook doen die makkelijk en snel van hun acute rugpijn afkomen.

 

Waardevolle informatie?

Heb je wat gehad aan deze informatie? Dan kan ik het erg waarderen als je even een Like achterlaat 😉 ! Heb je nog vragen? Laat dan even een reactie achter op onderstaand formulier.

 

 

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek "De Lage Rugpijn Herstel Methode". In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).
Meer over

0 reacties op “11 Tips Bij Acute Rugpijn | Door de Lage Rugpijn Fysio

Plaats een reactie


*