headershadow

Latest Blogposts

10 Tips Om Beter Te Slapen!

 

Een goede nachtrust is essentieel voor ieders gezondheid en herstel van ziekte en blessures. Dat zelfde geldt wanneer je wilt herstellen van je lage rugpijn! Pas deze 10 simpele tips toe om beter te slapen en je herstel zal verbeteren!

 

Veel mensen kunnen beter slapen!

Het blijkt uit onderzoek dat 35-40% van de volwassen mensen moeite heeft om in slaap te vallen of overdag slaperig en moe is. Vooral mensen die door de dag regelmatig bewegen hebben een betere kwaliteit van slapen. De verbetering in slaap kan wel oplopen tot 65% en mensen die regelmatig bewegen blijken ook minder moe en slaperig te zijn over de dag.

Concentratie klachten door vermoeidheid (45%) en been krampen tijdens de nacht (68%) kunnen aanzienlijk afnemen door voldoende lichaamsbeweging over de dag. Helaas is het probleem bij een hoop mensen dat ze overschatten hoeveel lichaamsbeweging ze daadwerkelijk uitvoeren op een dag.

 

Beter slapen geeft minder klachten!

Tijdens je slaap verwerken je hersenen alle informatie die het over de dag heeft opgenomen en heeft het lichaam de mogelijkheid om te herstellen van de geleverde inspanningen. Wanneer het lichaam hier niet de mogelijkheid voor krijgt vanwege te weinig of kwalitatief slechte nachtrust kan dit zorgen voor gezondheidsproblemen en/of lichamelijke klachten.

Lage rugpijn is hier één van en om te komen tot een goed herstel is een goede nachtrust noodzakelijk. Deze tien tips zullen je helpen om beter te kunnen slapen waardoor je jezelf fitter, energieker en alerter zult voelen!

 

10 Tips om beter te slapen

  1. Probeer een vast dagritme vol te houden voor het naar bed gaan. Zodat je lichaam een consistent slaap ritme ontwikkeld.

 

  1. Verminder de inname van cafeïne laat op de dag en in totaal over de hele dag. Ook wanneer je dit al jaren wel doet is het verstandig het te verminderen aangezien cafeïne een impact heeft op je slaap kwaliteit.

 

  1. Vermijd het in slaap vallen terwijl de televisie of computer nog aan staat. Het felle scherm kan zorgen voor stimulatie van je hersenen wat niet meewerkt aan een productieve nachtrust.

 

  1. Ga niet naar bed met een volle maag! Voor je spijsvertering is energie nodig, wat je mogelijk wakker kan houden.

 

  1. Ga daarentegen ook niet naar bed met een lege maag. Wat ervoor kan zorgen dat je midden in de nacht wakker wordt met een sterke drang om wat te eten.

 

  1. Sport op de dag! Regelmatige lichaamsbeweging en sporten zorgt voor een diepere en rustigere slaap terwijl het lichaam herstelt in rust.

 

  1. Drinkt niet te veel voordat je naar bed gaat. Je blaas kan je vaak wakker maken door de nacht.

 

  1. Maak je slaapkamer zo comfortabel mogelijk om te slapen. Zorg voor een donkere kamer met weinig geluid op een comfortabele temperatuur.

 

  1. Zorg voor een goed bed. Vind een matras, kussen en dekens die je uitnodigen om lekker te gaan slapen.

 

  1. Probeer te gaan slapen en op te staan door gebruik te maken van je biologische klok. Je lichaam weet wanneer het moe is en genoeg slaap heeft gehad.

 

10 Tips for Better Sleep Infographic

Via

Bron: R. Bozich, 10 Easy Tips To Help You Sleep Better. Signature MD. http://www.signaturemd.com/10-easy-tips-to-help-you-sleep-better Publiced 29 July 2013.

 

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek "De Lage Rugpijn Herstel Methode". In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).
Meer over

Zet Je Eerste Stap Naar Een Pijnvrije Rug!
Vul je naam en email is en ontvang direct de gratis screening!
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

0 reacties op “10 Tips Om Beter Te Slapen!

Plaats een reactie


*