headershadow

Latest Blogposts

Essentiële Manier In Omgaan Met Stress Voor Je Gezondheid!

 

Omgaan met stress kan op verschillende manieren en heeft vaak een negatieve impact op je lichaam en stemming. Er is echter 1 simpele manier waarop je om kan gaan met stress om stress op een positieve manier voor je te laten werken!

Een vaak veronderstellende gedachte is dat stress je ziek kan maken. Het wordt vaak gezien als de oorzaak van een gewone verkoudheid of griep tot het krijgen van hart en vaat ziekten. Maar is dat wel daadwerkelijk zo?!

Psychologe Kelly McGonigal is na onderzoek tot een hele andere conclusie gekomen! Waarbij ze de invloed van stress op je gezondheid in een heel ander perspectief stelt!

 

Onderzoek naar omgaan met stress

Kelly McGonigal heeft een grootschalige onderzoek beoordeelt en kwam tot een andere conclusie. Dat stress namelijk wel goed voor je kan zijn, maar dat je gedachte over de ervaren stress daarbij essentieel is! Stress hoeft namelijk niet de vijand te zijn.

In een recent onderzoek onder 30.000 mensen kwam naar voren dat je gedachte over stress grote gevolgen kan hebben voor je gezondheid. In de studie werden de mensen 8 jaar gevolgd na het beantwoorden van twee vragen.

  • Is er sprake van stress in je leven?
  • Denk je dat stress schadelijk is voor je?

 

Resultaat van het omgaan met stress

Om het resultaat van het onderzoek in kaart te brengen werd gebruikt gemaakt van één simpele uitkomst. Na 8 jaar werd namelijk gekeken hoeveel van de mensen uit het onderzoek waren overleden!

Het bleek dat de mensen die zeiden dat er sprake was van stress in hun leven 43% meer kans hadden om te overlijden binnen die 8 jaar!

Maar….

Dit gelde alleen voor de mensen die dachten dat stress schadelijk voor hun was. De mensen die aan hadden gegeven dat er sprake was van stress in hun leven, maar niet dachten dat deze stress schadelijk was hadden 0% vergrote kans op overlijden door de stress!

 

Conclusie onderzoek omgaan met stress

De conclusie die uit het onderzoek getrokken kan worden is dat het niet de stress is die zorgt voor vergrootte kans op overlijden, maar dat het de gedachte over je stress is die lichaam in gevaar brengt.

Je zou ook wel kunnen stellen dat de mensen in het onderzoek overleden door de gedachte dat stress schadelijk is voor het lichaam! De manier waarop je over je stress denkt is dus van grote invloed op het effect van je ervaren stress.

 

Onderbouwing reacties van stress

Een fysiologische onderbouwing kan gegeven worden aan de hand van de lichamelijke processen die gebeuren bij stress. Normaal gesproken gaat bij stress namelijk je hartslag omhoog en vernauwen je hartvaten.

Het vernauwen van je bloedvaten is sterk geassocieerd met een vergrote kans op hart en vaat ziekten. Bij mensen die een stress koppelde als een positieve ervaring bleek ook dat de hartslag omhoog gaat maar dat juist hun bloedvaten verwijden!

Door een positieve gedachte te vinden voor je stress zorgt je ervoor dat je lichaam zich op een positieve manier gaat aanpassen! Alleen al het gegeven dat je nu weet hoe dit werkt zou je al een positievere benadering van stress moeten geven!

 

Gebruik deze gegevens over stress in je voordeel!

Wanneer zich een stressvolle situatie voordoet bedenk je dan dat je stijgende hartslag ervoor zorgt dat je lichaam zich voorbereidt om te gaan presteren. Je raakt extra alert om scherp te zijn in een situatie die erom vraagt en het optimale uit jezelf te halen.

Het uit de weg gaan van stressvolle situaties is dus absoluut geen goede keuze. Want naast de interpretatie van stress is het naleven van je behoeften en wensen belangrijk voor je gezondheid.

Het doen van de dingen die waarde geven aan jezelf is beter dan het vermijden van situaties van ongemak. Doe dus de dingen die jouw waarde geven in je leven en zorgt dat je op een positieve manier handelt met de stress die het met zich meebrengt.

De inspiratie uit dit blog heb ik van de presentatie die Kelly McGonigal heeft gegeven op TED Talks. Wil je de presentatie van Kelly McGonigal zien? Bekijk dan onderstaande video of volg deze link naar de presentatie.

 

YouTube voorvertoningsafbeelding

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek "De Lage Rugpijn Herstel Methode". In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).
Meer over

Zet Je Eerste Stap Naar Een Pijnvrije Rug!
Wacht niet langer! Vul je naam en email in en ontvang de eerste stap om van je lage rugpijn af te komen!
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

0 reacties op “Essentiële Manier In Omgaan Met Stress Voor Je Gezondheid!

Plaats een reactie


*